fredag 20. mai 2011

DIY–Tørkestativ med materialliste

Her er det nye tørkestativet. Det ble veldig bra, syns jeg! Mye finere enn et i metall og plast. Alle materialene (minus malng) kostet meg rundt 500 kr.
Materialliste:
2 stolpespyd 77 mm  x 750 mm
2 x 5 m  impregnerte bord 73 mm x 36 mm
2 x 20 m line
2 x 10 kroker
4 hylleknekter
Først skrar vi til 4 lengder på 180 cm. Dette ble høyden på stativet. Så skar vi den som skal ligge på toppen i ønsket lengde. Den ble lagt oppå en av de fire lengdene og skrudd med en skrue. Så satte vi på hylleknektene. Da blir vinklen riktig. Så la vi en lengde til på den første og skrudde den fast. Så saget vi av overskuddet i bunnen. Stolpen er passer nå i stolpespydet. Det samme gjøres med den andre stolpen. Vi fikk to biter til overs fra toppbjelkene. Skrudde de på skrå mot bakken for bedre stabilitet.

Stolpespydene slås i bakken og stativene settes i (evnt maling bør gjøres nå.) Jeg målte opp slik at krokene fikk lik avstand og skrudde i de og satte på line.

Ferdig!

Hvis man vil kan man selvfølgelig støpe det fast i bakken. Da blir det mye stødigere. Vi skal grave og gjøre div rundt huset og derfor er det greit å kunne fjerne eller flytte på det.

3 kommentarer:

  1. Kjempe herlig! Noe lignende skal jeg ha selv, den dagen jeg får meg hus&hage... :)

    Ha en fin helg!
    Klem Mari

    SvarSlett
  2. Skal jammen si at her gikk det fort i svingene!!!! Fikk "mønster" til det jeg nevte forrige fredag,og viste det til min kjære altmuligmann pappa som som vanlig himlet med øynene over datterens finurlige ønsker...nå har han vært borte en uke men så snart han er tilbake skal han nok få begynne på prosjektet!Det eneste som var dumt var at der ikke var med mønster på selve utskjæringene...det var jo på en måte det jeg var ute etter da men vi får vel trikse og mikse litt selv så blir det vel bra!Har dere skjært ute mønsteret selv eller???
    Det ble ihvertfall bare helt nydelig:)))
    Og så mange flotte skatter du hadde fått med deg på innlegget under da,ble litt misunnelig der ja:)))) Kjekt å komme over slike ting...jeg er på stadig jakt:)))
    God Helg til deg og dine:)
    toveklem:)

    SvarSlett
  3. Kjempefint tørkestativ. Er helt enig med deg at dette var mye finere enn de man får i metall og plast. Spørst om jeg må vise dette til mannen i huset:D
    Ha en fin lørdagskveld:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...