onsdag 12. september 2012

Min høstfavoritt i hagen

 

061

Denne georginen kjøpte jeg av hobbyplanter i vår. Den har blomstret i hele sommer. Vakker! Jeg husker dessverre ikke hva den heter.. Håper jeg får til en like fin til neste år.

066

Fra wikipedia:

Georginer (Dahlia) er ei gruppe i kurvplantefamilien med opphav i Mellom-Amerika, og er nasjonalblomster i Mexico. Det vitenskapelige navnet kommer fra den svenske biologen Anders Dahl.

Plantene i denne gruppen er flerårige, bladrike knollplanter med vakre blomster. Hagegeorginene som blir dyrka i dag kommer fra ei last røtter som kom til Nederland fra Mexico i 1872 som ga flotte, røde blomster med spisse blad. Gartnere kryssa disse georginene, med det vitenskapelige navnet Dahlia juarezii, med andre georginer, og la grunnlaget for alle de mange moderne hybrid som finnes i dag. Det finnes ca. 20 000 kultiverte varianter.

Med dette innlegget melder jeg meg på konkurransen hos Moseplassen. Bli med du også!

5 kommentarer:

  1. Du kan overvintre den :) Vi har gjort det på fjerde året nå- Klipp de ned når forsten kommer- grav de opp og legg de til tørk i kjeller. Til Våren er det å plante de igjen :)

    God kveld

    Klem Monica

    SvarSlett
  2. Hei vennen :)

    Så fin georgine :) De er bare så fine :) Og så moro da man har en blomst som blomstrer hele sommeren, og utover høsten :)

    Tusen takk for så koselig bursdagshilsen hos meg :) :)

    Ha en kjempefin høstdag og kos deg masse :)
    Klemmer og koser Lisa :)

    SvarSlett
  3. Nydelig georgine! De er et must i hagen, og det er få planter som blomstrer så iherdig om høsten som desse! Og så er det så morsomt at de finnes i alle farger, (ikke blå, tror jeg) og i alle fasonger, fylte og enkle, ensfargede og flerfargede! Jeg blir i alle fall aldri lei dem! Dessuten er de greie å overvintre!
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
  4. Fantastisk vakker georgine! :)
    Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  5. Nydelig georgine. Flott og nett både form og farge :)
    Hyggelig at du er med på konkurransen

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...